FAQFAQ    ZoekenZoeken    GebruikerslijstGebruikerslijst    GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistreerRegistreer
 ProfielProfiel    Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken    InloggenInloggen 
Hulp bij taakgerichte hulpverlening!

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.maatschappelijkwerk.com forum index -> Vragen vanuit en over de opleiding
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Anoukk

BerichtGeplaatst: Zo Jun 13, 2010 2:45 pm    Onderwerp: Hulp bij taakgerichte hulpverlening! Reageer met quote

Heey allemaal!

Ik ben een tweedejaars MWD student en ik moet binnenkort een filmpje opnemen met de methode Taakgerichte hulpverlening.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Of heeft iemand tips of vragen die ik altijd kan stellen in zo'n gesprek?

Alvast bedankt! liefs
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vice-l

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2010 7:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

TGH gebruik ik zelf veel in het ouderenmaatschappelijk werk. de vragen daar zijn veelal praktisch, maar tgh is mijns inziens vooral ook bedoeld om de sterkte kanten in een client naar boven te halen (empowerment). technisch gezien komt dat neer op de manier waarop je vragen stelt, vraag door, sluit uit, spiegel terug, verander van perspectief en lok zo nodig uit. Dit soort vragen worden ook wel "problematiserende" vragen genoemd. Terwijl je dat doet, is het van belang te kijken naar het lichaam van je client, kijk naar handen, let op spreektoon, snelheid van spreken enz. non-verbale communicatie is zo`n 70 procent van je communicatie. vaak zie je de meer ervaren (rasmaatschappelijkwerkers) dat het lijkt alsof ze wat dramatischer overkomen, let maar eens op.
tot slot wat literatuurverwijzingen: de bekende gereedschapskist kun je raadplegen over vraagtechnieken en lees ook vooral ad snellen.
hoop dat je hier wat aan hebt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.maatschappelijkwerk.com forum index -> Vragen vanuit en over de opleiding Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: